Energisallad

sallad

Energisallad – några uppslag på hur du varierar din sallad!

Ibland kan man ledsna lite på att äta sallad i en skål med samma dressing och topping. Vi har sammanställt uppslag på hur du hottar upp din nästa sallad och ger den mer energirika och balanserande råvaror.

  1. Ät surkål – syrade grönsaker
    Varför? Jo, för att det är gott, ger en härlig syra och har positiva egenskaper så som probiotika, lågt GI och hjälper oss ta upp järn & zink bättre.
  2. Avokado
    The hero of heroes när man äter raw & vegan eller bara vill ha mycket grönt i sin kost. Avokado är en grön näringsbomb och ger dig nyttiga fetter som håller dig mätt längre, innehåller en mängd vitaminer samt mineraler. Med sin lena smak passar den till allt! Till och med i chokladmousse.
  3. Nötter och frön
    Cashewnötter är ett bra näringstillägg i din diet eftersom de också är rika på viktiga mineraler som kalcium, järn, magnesium och kalium. Toppa din sallad med frön så som hampa eller pumpa för växtbaserat protein.
  4. Chiafrön
    Chia ger en härlig crunch, fyller ut grönsaksröror och ger dig omega­-3 och är laddade med antioxidanter, vitaminer, mineraler och fibrer. Testa med avokado!
  5. Ät mer än du tror du behöver av det gröna. Variera efter säsong, tycke & smak. Hacka, swirla, dekorera och njut!
Maria Frisk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *